Goede zorg rond babyverlies is belangrijk

De zorg die geboden wordt aan ouders en betrokkenen rond het verlies en afscheid is van essentieel belang. Goede zorg kan het intense verdriet en pijn dat bij babyverlies komt kijken niet wegnemen. Echter kan zij wel zorgen voor een fijne begeleiding, steun, verzachting of een ‘positieve’ ervaring.

Het verlies van een baby raakt ouders op verschillende lagen, verleden, heden en toekomst. Het begeleiden van ouders kan ook voor zorgverleners intens verdrietig en moeilijk zijn, een rol die zorgvuldigheid en respect vraagt. De Phéron Memory Box helpt ouders én kan zorgverleners ondersteunen om ouders (nog) beter te begeleiden kort na het verlies. Het maken van tastbare herinneringen, geïnspireerd raken en getriggerd worden draagt voor ouders en naasten bij aan de sociale geboorte. Herkenning en erkenning van het bestaan van hun geliefde baby.

Stichting Phéron heeft hierom de Phéron Memory Box gecreëerd en biedt deze aan om de nazorg rond babyverlies nog beter te kunnen begeleiden:

De Phéron Memory Box
De Phéron Memory Box helpt zorgverleners om fijne nazorg te geven en biedt ouders de mogelijkheid om op een zachte, intuïtieve wijze tastbare herinneringen te maken.

Zorgverleners kunnen op deze wijze een universele vorm van nazorg bieden aan ouders. Zorgverleners ontvangen een quick manual voor het begeleiden van de ouders met behulp van de Phéron Memory Box.

Met liefde samengesteld
Iedere box wordt met liefde en zorgvuldigheid samengesteld en kosteloos aangeboden aan ouders. Wat kunnen ouders onder andere met behulp van de Phéron Memory Box?

♥ Een voet- en of handafdrukje in zacht klei maken

♥ Een voet- en of handafdrukje op papier maken

♥ Een haarplukje of iets anders dierbaars bewaren in een transparant buisje

♥ Iets dierbaars bewaren in het harten bewaardoosje

♥ Een foto van je geliefde baby in een lijstje plaatsen

♥ De waxinelichthouder op een “fijn” plekje neerzetten en een kaarsje aan steken

♥ Een identieke handgemaakte knuffel voor jezelf bewaren en eentje bij je baby neer leggen

♥ Een Quick Reference Card lezen met hierop een korte beschrijving wat je kunt doen na babyverlies om tastbare herinneringen te maken

♥ Een hart, ster of vlinder accessoire vinden als troostitem

♥ Een kaart met een gedicht lezen

♥ Informatie vinden

Aanvraag Phéron Memory Box

De box wordt onder begeleiding via zorginstellingen aan ouders aangereikt. Dit kan voor de geboorte (als de ouders zelf de herinneringen wensen te maken) of na het verlies samen met de zorgverlener. Iedere zorginstelling én gezin in Nederland kan in aanmerking komen voor deze vorm van nazorg. De Phéron Memory Box wordt kosteloos aangeboden aan ouders.

Momenteel maken 26 ziekenhuizen verspreidt over Nederland en één kraamzorgorganisatie dankbaar gebruik van deze vorm van nazorg.

Update September 2022: wij kunnen momenteel geen boxen verstrekken aan nieuwe ziekenhuizen.

Voor het realiseren van de Phéron Memory Boxen is Stichting Phéron geheel afhankelijk van giften, donaties en sponsoren.

Aanvraagformulier