Phéron Memory Box nu ook in Leids Universitair Medisch Centrum

19 april 2018

Op woensdag 11 april zijn de eerste Memoryboxen van Stichting Phéron in het LUMC overhandigd aan de medewerkers van Geboortehuis Leiden. De Memoryboxen zijn bestemd voor ouders die hun ongeboren of pasgeboren kindje zijn verloren. Met behulp van de Memorybox kunnen zij een blijvende herinnering aan hun kindje creëren.

Sharon Gajadin, oprichter en mama van Phéron: “In de korte periode van verlies en afscheid moeten nemen van je baby, ervaren ouders een storm aan emoties. Ouders die hun kindje verliezen, staan aan het begin van een intens rouwproces. Na het verlies van onze zoon Phéron hebben wij ervaren hoe waardevol tastbare herinneringen kunnen zijn. De manier waarop ouders gesteund en begeleid worden, speelt een belangrijke rol in het leven na het afscheid. Iedere dag overlijden gemiddeld 5 baby’s in Nederland. Goede nazorg is noodzakelijk.”

De ontwikkelaars van de box hebben zelf hun kindje bij de geboorte verloren. In de periode die Gajadin met haar zoontje had, miste ze vooral de begeleiding om liefdevolle en fysieke herinneringen vast te leggen. Nu wil ze andere ouders die in hetzelfde rouwproces zitten hierbij ondersteunen.

Wat kunnen ouders met de Memorybox?

• Informatie vinden over hoe zij tastbare herinneringen kunnen maken
  • Een voet- en/of handafdrukje in zacht klei maken
  • Een voet- en/of handafdrukje op papier maken
  • Een haarplukje of iets anders dierbaars bewaren in een transparant buisje
  • Iets dierbaars bewaren in het harten bewaardoosje
  • Een foto van hun kindje in een lijstje plaatsen
  • De waxinelichthouder op een “fijn” plekje neerzetten en een kaarsje aansteken
  • Dierbare herinneringen opschrijven in het notitieboekje

Binnen het LUMC en Geboortehuis Leiden worden ouders opgevangen en begeleid in het rouwproces, de Memorybox is hierbij een zeer waardevolle toevoeging. Stichting Phéron gaat jaarlijks zo’n 150 Memoryboxen doneren aan het LUMC en wij zijn hen hier zeer dankbaar voor.

Bron: limc.nl