Afdeling Verloskunde Diakonessenhuis ontvangt Phéron Memory Box

26 april 2018

UTRECHT – Op maandag 16 april heeft de afdeling Verloskunde van het Diakonessenhuis de Phéron Memory Box in ontvangst genomen van Stichting Phéron. De memory box is bedoeld om ouders die in de zwangerschap of rond de geboorte hun baby verliezen, te helpen met afscheid nemen en in de rouwperiode daarna. De box helpt zorgverleners om de zorg rond deze ingrijpende gebeurtenis zo goed mogelijk in te richten.

Helma van Roon, lid van de werkgroep die zich op de afdeling Verloskunde bezighoudt met overlijden van een baby in de zwangerschap of bij de geboorte: “De memory box is een welkome aanvulling op de zorg die wij ouders rond het overlijden van hun baby bieden. Die zorg bestaat in de eerste plaats uit gesprekken met de ouders, waarin we behoeften polsen, en kijken hoe we kunnen helpen. Wij weten wat ouders kan helpen bij rouwverwerking, en kunnen dus ideeën aanreiken waar zij op dat moment zelf vaak niet aan denken. We bieden ouders bijvoorbeeld aan om een hand- en of voetafdrukje te maken op gips of papier, we kunnen een goede fotograaf inschakelen voor mooie foto’s en we hebben mooie doeken en manden om de baby in op te baren. Met de memory box kunnen we ouders helpen om herinneringen vast te leggen op een moment dat zij daar zelf niet meteen aan denken, maar later veel aan kunnen hebben. In de box zit onder andere klei om een afdrukje te maken, een fotolijstje en een buisje voor een plukje haar. Ook laat de box ouders zien, dat zij niet de enigen zijn en dat zij via stichting Phéron in aanraking kunnen komen met lotgenoten als zij daar behoefte aan hebben.”

Foto: ontvangst eerste Phéron Memory Box – Petra Manger Gynaecoloog, Lisanne Roelofs, Bep van der Gun, Barbara van der Meij Senior Team Manager, Sharon Gajadin, Helma van Roon, Hanan.

Over Stichting Phéron
De Stichting is opgericht door Paul en Sharon en vernoemd naar hun zoon Phéron die na een zorgeloze, voldragen zwangerschap stilgeboren werd in november 2013. Zij ervoeren dat in een periode van afscheid zoveel zaken geregeld moeten worden dat er niet genoeg tijd is om de geboorte en herinneringen vast te leggen, terwijl dit juist zo belangrijk is voor het dragen van zo’n groot verlies in een later stadium. Met de Phéron Memory Box willen zij ouders en naasten helpen rond het verlies en afscheid van een baby.

Stichting Phéron is aangemerkt als Algemene Nut Beogende Instelling (ANBI).Voor meer informatie of hulp www.stichtingpheron.nl

Reactie verzenden