Boeken

Op deze pagina worden diverse boeken gepresenteerd rondom verlies, rouw, troost en kracht.
Liever bij mij...

Irene van Wesel

Liever bij mij… vertelt het verhaal van drieëndertig ouders en paren die een kindje, soms meerdere kindjes, hebben verloren tijdens of na de zwangerschap. Zij namen daarmee niet alleen afscheid van hun baby, maar ook van alle dromen en wensen die zij voor hem of haar in gedachten hadden. Sommigen van hen stonden voor de loodzware keuze de zwangerschap af te breken, anderen werden plots geconfronteerd met een stille echo. Er zijn ouders die hun baby dagen na de bevalling moesten laten gaan, maar ook papa’s en mama’s die een ouder kindje plots verloren. Hun verhalen zijn zo divers. De manier om met rouw om te gaan uniek, net als de gevoelens rondom het verlies, en toch delen zij hun gemis. Het verdriet om een kindje dat er niet meer is, ongeacht hoe oud of jong. Liever bij mij… is in het leven geroepen als plek van herkenning en erkenning voor lotgenoten, maar ook als handreiking aan de omgeving en betrokken zorgverleners.

Lieve Juul

Nathalie van Stijn

Samenvatting: Een zwangerschap is niet altijd een roze wolk. Zo was mijn zwangerschap verre van ideaal. Een gevecht tegen een placenta praevia totalis (voorliggende placenta) werd uiteindelijk teveel voor onze dochter. Zij overleed ten gevolge van deze aandoening. De wereld waarin wij ons bevonden en nog steeds bevinden heb ik geprobeerd te beschrijven. Wat begon als een dagboek (uit verveling en omdat er veel gebeurde wat ik niet wilde vergeten) is uitgemond tot een boek. Een boek met herkenningspunten en hopelijk steun voor degene die zich in een vergelijkbare situatie bevinden. Helaas zijn deze mensen er…veel teveel.

Nathalie van Stijn is ook te volgen via haar blog, Mylifeblogs, waarin zij tracht naar buiten te brengen wat het verlies van een kind met de rest van je leven doet.

Altijd een kind te kort

Maria Pel en Jeannette Rietberg

Vrouwen die zwanger zijn of willen worden na het verlies van hun baby krijgen te maken met de confrontatie tussen de nog recente ervaring van dood en de ervaring van nieuw leven. In hun situatie is het moeilijk zich te identificeren met de groep van zwangere vrouwen die deze ervaring niet hebben. Dit handboek behandelt de verschillende fases: zwanger worden, zwanger zijn, de bevalling, en het ouderschap daarna. Goede informatie helpt de moeder bij het herwinnen van vertrouwen in zichzelf, in haar lichaam en in de medische zorg. Ook zorgverleners krijgen inzicht in de specifieke problematiek van deze vrouwen doordat er handreikingen voor een betere professionele begeleiding worden geboden.

Geen hartslag meer

Marcel Paul van Kooten

Samenvatting: Jarenlang draaiden Marcel en Pien mee in de medische molen om te proberen, zwanger te raken. Toen Pien zwanger werd van Anna waren ze de koning te rijk. Tot hun grote verrassing en vreugde werd Pien daarna spontaan zwanger. Na een geweldige zwangerschap van meer dan 36 weken ging het heel onverwacht mis. Na uren heel druk te zijn geweest, werd de baby ineens heel rustig. Maar die rust duurde te lang. Toen ze de verloskundige belden, voelde die meteen dat het niet goed was. En in het ziekenhuis werden hun bangste vermoedens bevestigd: baby Stef was in de buik van zijn moeder overleden.

Misschien was je vandaag wel geboren

Yvonne Gebbe

Samenvatting: Misschien was je vandaag wel geboren… vertelt het aangrijpende verhaal van een jong stel – Yvonne Gebbe en David Rozemeyer – dat er bij de 20-weken echo achter komt dat hun kindje een ernstige afwijking heeft. Ze besluiten de zwangerschap te beëindigen. Samen ervaren ze dit ieder op hun eigen manier. Yvonne door dagboeken bij te houden en David als fotograaf, beeldend. Later werd dat dit boek.Een prachtig document over het rouw- en verwerkingsproces van een van de laatste taboes: de keuze om bij een afwijkende uitslag de zwangerschap te laten afbreken. Yvonne en David laten zien hoe zo iets heftigs tegelijkertijd zo mooi kan zijn. Wat het met je doet als je zwangerschap opeens anders verloopt. Als je voor een keuze komt te staan. Wat het met je doet als je je kind verliest.

Dag kleine ster | Babyboek voor sterrenkindjes

STUDIO DEMICO®

Speciaal babyboek voor het eerste jaar na het overlijden van je baby, een prachtig stijlvol bewaarboek waar je je over je zwangerschap, bevalling maar ook het overlijden, de uitvaart en het eerste jaar na het overlijden van jullie kindje kunt schrijven, waar je kunt vertellen over het plekje van jullie kindje, wanneer je aan je kindje speciaal moet denken, quotes en uitspraken waar je veel kracht uithaalt. Een boek wat je helpt je emoties vast te leggen en je helpt bij een stukje verwerking.

Dit boek is ook erg fijn om later door te lezen, ook voor broertjes en zusjes zodat jullie kleintje in jullie harten voorleeft en ze nooit worden vergeten.

STUDIO DEMICO® Steunt Stichting Phéron, van ieder verkocht boek gaat €5,00 naar het goede doel

Het leven zonder | Het eerste jaar

Juliette Zwaan Zwagemakers

De grootste wens van Tim en Juliette gaat in vervulling. Ze worden ouders van een prachtige, kerngezonde dochter, Félice Ingrit Lize Zwaan. Ze leven op een roze wolk totdat Félice een aantal dagen later ziek wordt en een week na haar geboorte overlijdt aan de gevolgen van bacteriële hersenvliesontsteking.

Intens verdrietig, in shock en leeg blijven Tim en Juliette achter. Dat Félice het mooiste afscheid verdient, is meteen duidelijk. En dat alle ouders die net als Tim en Juliette een kindje verliezen ook die mogelijkheid moeten krijgen, vinden zij belangrijk. Kort na het overlijden van Félice start Juliette dan ook met Stichting Félice. Een stichting om ouders die net als zij, hun kindje verloren hebben, te helpen een verdrietig afscheid een beetje mooier te maken. Op de site van de stichting deelt zij korte verhalen over haar leven zonder Félice.
Verdrietige, harde en eerlijke verhalen. Verhalen waar ouders in dezelfde situatie zich in kunnen herkennen maar waar ook familie en vrienden van de ouders een belangrijke boodschap uit kunnen halen. Juliette is eerlijk en duidelijk in wat ze van mensen om haar heen gehoopt en verwacht had. Ze maakt zaken bespreekbaar waar een ieder mee geholpen zou kunnen zijn.

Absoluut geen theoretische taal en zeker ook geen weerspiegeling van hoe het proces van rouw verloopt. Het is hun verhaal maar wel een verhaal waar veel duidelijk in wordt. Soms met een traan, soms met een lach, soms confronterend dat rouw nooit stopt maar zeker ook met ruimte voor vreugde, hoop en positiviteit.

Stille baby's

Christine Geerinck-Vercammen

Samenvatting: Het verlies van een kind, ook wanneer het overlijdt vóór of tijdens de geboorte, tekent het leven van ouders voorgoed. Christine Geerinck-Vercammen biedt in Stille baby’s hulp het bij rouwproces. Ze gaat in op de theoretische en medische aspecten, maar bespreekt vooral de psychosociale verwerking van het verlies, de bevalling en het afscheid nemen. Bovendien gaat ze in op de vraag hoe het daarna op korte en lange termijn met de ouders gaat, ook in verband met een volgende zwangerschap.

Mijn Optimistje

Angela Brandsma

Samenvatting: Dit is het verhaal van Angela(40). Zij is single en heeft een kinderwens. Via een donortraject lijkt haar droom uit te komen als blijkt dat zij in April 2015 zwanger is van haar eerste kindje. George wordt na een zwangerschap van 36 weken geboren in het ziekenhuis in Sneek en vervolgens per ambulance naar het UMCG gebracht. 8 uren na zijn geboorte volgt de diagnose Transpositie van de Grote Vaten, op zich een goed behandelbare hartafwijking. Na een strijd van 25 dagen komt George echter te overlijden door een vreselijke samenloop van omstandigheden. Hoe ga je verder als je kind dood gaat? Wat maak je mee en waar loop je tegen aan? Lees mee met Angela die openhartig schrijft over de rauwe rouw, de pogingen om George grote broer te maken en de pijnlijke dingen die mensen uit onmacht zeggen..

Geen blote voetjes in het gras

Lieve Engeltjes

Samenvatting: ‘Geen blote voetjes in het gras’ is een mooi gebonden boek met 48 verhalen waarin ouders en overige betrokkenen eenieder laten meekijken in hun wereld, de wereld waarin zij een kind moeten missen. Door de herkenning die uit deze verhalen spreekt, hopen de schrijvers troost te kunnen bieden aan lotgenoten, maar zeker ook een handvat aan te reiken aan mensen die lotgenoten willen steunen. Actrice en lotgenote Ellemijn Veldhuijzen van Zanten schreef het voorwoord.

Kind van de toekomst

Kathy Beckers-Mansell

Samenvatting: Kind van de toekomst is een boek met levensverhalen, waarin ouders – soms alleen de moeder of de vader, soms beide ouders vanuit een eigen perspectief – vertellen over hoe de dood van hun baby hun leven heeft beïnvloed. Deze verhalen, monumenten voor de gestorven baby’s, bieden een inkijk in de impact van een dergelijk, existentieel verlies.

Tegenwind

Beppie de Bont

Een gezond kind krijgen is niet vanzelfsprekend, maar een wonder. Na een fysiek zware zwangerschap wordt Sjors geboren met een slokdarmafwijking, echter daar blijft het niet bij. Een onzekere tijd vol van zorg en angst volgt. Wanneer hij na twee maanden in het ziekenhuis totaal onverwacht komt te overlijden, is daar niet meteen een heldere verklaring voor. Het vermoeden dat hij door fouten of nalatigheid is overleden wordt in eerste instantie niet bevestigd en dat blokkeert het rouwproces. De volgende zwangerschappen zijn daardoor psychisch beladen. In een wervelwind van tegengestelde gevoelens als hoop, woede, trots en angst probeert de moeder haar leven weer op te pakken, zoekend naar de waarheid, troost en het ultieme moedergeluk. Wanneer na jaren alsnog de oorzaak van zijn overlijden aan het licht komt, scheurt de wond van het grote gemis opnieuw open en komen emoties bloot te liggen.

Voor broers en zussen

Mama had een baby in haar buik

Femke van Midden

Samenvatting: ‘Mama had een baby in haar buik’ beschrijft het verhaal van Nienke en Timo en het verlies van hun babybroertje Noah. Het hele gezin kijkt uit naar de komst van Noah, maar op een dag vertellen papa en mama dat Noah dood is. Met name Timo heeft veel vragen. Kun je met een dood broertje nog wel voetballen? En wat gebeurt er bij een crematie? Vragen die tijdens het verhaal beantwoord worden. Het boekje biedt ouders een goede leidraad om hun kinderen te informeren, te ondersteunen en te betrekken in de vreselijke periode van afscheid nemen van hun babybroertje of -zusje. En niet alleen ouders, maar ook iedereen die met kinderen werkt en hier mee te maken kan krijgen.

Met vleugeltjes geboren

Jessica Pranger

Samenvatting: Met vleugeltjes geboren is een prentenboek voor gezinnen die een kindje, broertje of zusje hebben verloren kort voor, tijdens en vlak na de bevalling. Het helpt andere kinderen in het gezin te begrijpen wat er zich in het gezin heeft afgespeeld op een liefdevolle, transparante manier. Daarnaast is het voor ouders een mooi document waar troost vanuit gaat doordat het zo warm geschreven en vormgegeven is.

Mijn kleine grote zus

Sanne Ovaere

Samenvatting: Mijn kleine grote zus vertelt op een zachte, luchtige en kinderlijke manier over hoe een grote zus in de wolken een rol speelt in het leven van schaapje. Het kartonboekje is op rijm geschreven en bevat fantasierijke, grappige illustraties van hoe kleine grote zus ondanks dat zij er niet meer is, toch haar aanwezigheid laat blijken. Zowel op gewone als bijzondere dagen, zoals Kerst en vakantie, is ze te vinden in kleine tekens als een vlinder of een ster. Het boekje biedt ouders een aanknopingspunt om te vertellen over het verlies van een zus of broer, geeft een stukje troost en laat zien dat de band tussen brusjes altijd blijft bestaan. Mijn kleine grote zus is door de stevige vormgeving en leuke plaatjes bij uitstek geschikt voor kinderen tot en met 6 jaar.

Mijn kleine grote broer

Sanne Ovaere

Samenvatting: Mijn kleine grote broer vertelt op een zachte, luchtige en kinderlijke manier over hoe een grote broer in de wolken een rol speelt in het leven van schaapje. Het kartonboekje is op rijm geschreven en bevat fantasierijke, grappige illustraties van hoe kleine grote broer ondanks dat hij er niet meer is, toch zijn aanwezigheid laat blijken. Zowel op gewone als bijzondere dagen, zoals Kerst en vakantie, is hij te vinden in kleine tekens als een vlinder of een ster. Het boekje biedt ouders een aanknopingspunt om te vertellen over het verlies van een broer of zus, geeft een stukje troost en laat zien dat de band tussen brusjes altijd blijft bestaan. Mijn kleine grote broer is door zijn stevige vormgeving en leuke plaatjes bij uitstek geschikt voor kinderen tot en met 6 jaar.